Jaki rower wybrać na PumpTrack? BMX czy Dirt?
Dirt czy BMX? Jaki rower lepszy na PumpTrack?
Rower to jedno z najbardziej wszechstronnych środków transportu i rozrywki. W miarę jak różne style jazdy na rowerze zyskują na popularności, wiele osób zastanawia się, jaki rower będzie najlepszy do jazdy na pumptrack. Na rynku dostępne są różne typy rowerów, ale dwa z nich wydają się szczególnie odpowiednie dla tego celu: BMX i rowery typu Dirt. W tym artykule przyjrzymy się bliżej obu opcjom i zastanowimy się, który z nich jest lepszy na pumptrack.
PumpTrack - Co To Takiego?
Zanim przejdziemy do porównywania rowerów BMX i rowerów typu Dirt na pumptrack, warto najpierw zrozumieć, czym właściwie jest pumptrack. To specjalnie zaprojektowany tor, na którym jazda na rowerze jest prawdziwą przyjemnością. Charakteryzuje się licznymi łukami, pagórkami i przeszkodami, które pozwalają jeźdźcom wykorzystywać technikę tzw. "pompującą" - to jest technikę pozwalającą utrzymywać prędkość na torze bez pedałowania.
Pumptrack jest miejscem, gdzie rowerzyści mogą doskonalić swoje umiejętności w zakresie równowagi, kontroli roweru, techniki skoku i kontroli ciała. Jest to też doskonała zabawa i sposób na spędzenie aktywnie czasu na świeżym powietrzu. Jednak nie każdy rower nadaje się do tego typu jazdy. Aby wybrać odpowiedni rower na pump track, należy zwrócić uwagę na kilka czynników, takich jak:
- Rozmiar koła: zazwyczaj na pump trackach jeździ się na kołach 20, 24 lub 26-calowych, ponieważ są one bardziej zwrotne i lekkie niż większe koła. Koła 27,5 -calowe i większe mogą być zbyt duże i ciężkie do pokonywania niewielkich przeszkód i zakrętów.
- Rozmiar ramy: rama roweru powinna być odpowiednio dopasowana do wzrostu i preferencji jeźdźca. Zbyt duża lub zbyt mała rama może utrudniać kontrolę nad rowerem i wpływać negatywnie na komfort jazdy. Zwykle rama roweru na pump track powinna być mniejsza niż rama roweru górskiego lub szosowego.
- Geometria ramy: kąty i długości poszczególnych elementów ramy wpływają na zachowanie roweru na torze. Na pump tracku sprawdzają się ramy o krótkim tylnym trójkącie, niskim środku ciężkości i stromym kącie główki ramy. Takie ramy są bardziej zwrotne, stabilne i łatwiejsze do pompowania.
- Hamulce: hamulce są niezbędne do bezpiecznej jazdy na pump tracku, ponieważ pozwalają kontrolować prędkość i zatrzymać się w razie potrzeby. Na pump tracku można używać zarówno hamulców tarczowych, jak i szczękowych, jednak ważne jest, aby były one dobrze wyregulowane i sprawne. Niektórzy jeźdźcy preferują jeździć bez hamulców lub z jednym hamulcem tylnym, aby mieć większą swobodę ruchów i lepszy przepływ po torze.
- Opony: opony powinny być dostosowane do nawierzchni toru, czyli zwykle twardej i suchej. Opony powinny mieć niski bieżnik lub być całkowicie gładkie, aby zmniejszyć opory toczenia i poprawić przyczepność. Opony powinny być również odpowiednio napompowane, aby nie ulegać przebiciom i nie tracić kształtu podczas jazdy.
BMX na PumpTrack
BMX (skrót od Bicycle Motocross) to mały rower o specjalnie zaprojektowanej ramie, jednym biegu i niewielkich kołach. Rower BMX jest bardzo zwrotny i lekki, co czyni go doskonałym wyborem na pumptrack. Oto kilka powodów, dla których rower BMX może być odpowiedni na tego typu trasie:
- Zwrotność: Rower BMX jest niezwykle zwrotny, co pozwala na płynne pokonywanie zakrętów i łuków na pumptrack.
- Lekkość: Mała waga roweru BMX ułatwia kontrolowanie roweru i wykonywanie skoków.
- Odpowiednia geometria: Rower BMX ma odpowiednią geometrię, co pomaga w zachowaniu równowagi na torze.
- Solidna konstrukcja: BMX-y są zazwyczaj wytrzymałe, co jest istotne przy częstym użytkowaniu na pumptrack.
Rowery Typu Dirt na PumpTrack
Rowery typu Dirt to kolejna popularna opcja na pumptrack. Są to rowery górskie zwykle z pojedynczym biegiem, przednim zawieszeniem i większymi kołami niż BMX. Oto powody, dla których rowery typu Dirt mogą być dobrym wyborem:
- Przeznaczenie górskie: Rowery Dirt mają konstrukcję przystosowaną do jazdy w terenie, co oznacza, że są wytrzymałe i mogą radzić sobie na trudniejszych trasach.
- Wygodniejsza jazda: Przednie zawieszenie pomaga w pochłanianiu nierówności toru, co może poprawić komfort jazdy.
- Większe koła: Większe koła mogą zapewnić stabilniejszą jazdę na pumptrack, a także lepszą prędkość na prostych odcinkach.
Porównanie i Wybór
Ostatecznie wybór między BMX a rowerem typu Dirt na pumptrack zależy od preferencji i umiejętności jeźdźca. Oto kilka czynników do rozważenia:
- Zwrotność vs. Stabilność: Jeśli zależy Ci na zwrotności i łatwości wykonywania trików, BMX może być lepszym wyborem. Jeśli szukasz stabilności i komfortu, rowery Dirt mogą być bardziej odpowiednie.
- Umiejętności jeźdźca: Do jazdy na BMX na pump track wymagana jest dobra kontrola roweru. Rowery Dirt mogą być bardziej wybaczające dla początkujących.
- Cel jazdy: Jeśli chcesz doskonalić technikę skoku i trików, BMX może być lepszy. Jeśli chcesz po prostu cieszyć się jazdą na torze, rowery Dirt mogą być bardziej przyjemne.
- Budżet: Cena rowerów BMX i rowerów Dirt może się znacząco różnić. Zastanów się, ile jesteś w stanie zainwestować w rower.
Na koniec dnia wybór zależy od Twoich osobistych preferencji. Warto również pamiętać, że niektórzy jeźdźcy na pumptrack preferują rowery BMX na początek, aby doskonalić technikę, a następnie przechodzą na rowery Dirt, aby cieszyć się większym komfortem.
- Sprawdź także: Rowery Górskie - Jaki rozmiar koła wybrać?
Podsumowanie
Oba rodzaje rowerów, BMX i rowery typu Dirt, mają swoje zalety i wady w kontekście jazdy na pumptrack. Wybór zależy od Twoich umiejętności, preferencji i celów. Niezależnie od tego, który rower wybierzesz, pamiętaj, że najważniejsze to cieszyć się jazdą na pumptrack i doskonalić swoje umiejętności.
Przejdź do strony głównej Wróć do kategorii Aktualności